اصولا در دنیای امروز #گردشگری به مبحثی جهانی و صنعتی تبدیل شده است و این صنعت گسترده بخش عظیمی از درآمد سالانه کشورها را بخود اختصاص داده است. صنعت #توریسم یکی از گسترده ترین حرفه ها در جهان می باشد که میلیون ها نفر در سرتاسر جهان را به کار مشغول کرده است و با توجه به سروکار داشتن با جغرافیا و مکان های مختلف به عنوان مرکزیت خود تمام جهان و کشورها را شامل می شود.
این صنعت ارزآوری و درآمدزایی بسیار عظیم و مناسبی را درپی دارد و می تواند برای میلیون ها نفر اشتغال زایی کند.

#کرونا صنعت گردشگری به عنوان یکی از پول‌سازترین صنایع جهان را مانند همه شئونات زندگی مردم و فعالان این حوزه و البته قوانین سفر را با چالش‌های غیر قابل تصور رو به رو کرد از این رو انتظار می‌رود نه تنها هم اکنون، بلکه در #پساکرونا و تا چندین سال سفر و گردشگری دچار تغییرات اساسی و بنیادین شود.

با شدت گرفتن شیوع کرونا از اواخر سال گذشته سفرها و البته مسافرت‌های با رویکرد تفریح و گردشگری با محدودیت‌های اجباری از سوی #سازمان-جهانی-بهداشت (#WHO) مواجه شده‌است. مردم و مسافران هر روز و هرساعت شرایط جهانی را رصد می کنند تا برای کوچکترین جا به جایی های خود برنامه ریزی کنند، اما فعلا راهی جز «#در-خانه-ماندن» (#Stay-at-home) ندارند.

همین عادت به «در خانه ماندن» و ترس از بیماری #کووید-۱۹ با تشابه به ترس از دوران جنگ، یا حملات تروریستی مانند حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و عملیات‌های انتحاری در هتل‌ها و فروشگاه‌ها توسط داعش در ۵ سال اخیر، موجی از تردید را نسبت به چشم انداز آینده گردشگری را به وجود آورده است.

شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری را تقریبا ویران کرده است و تصاویر خیابان‌ها و مراکز تفریحی خالی، خاموشی چراغ‌ها و بسته بودن فروشگاه‌ها در شهرهای جهان بسیار عجیب و گاهی دلهره آور است. البته آمار و ارقام صنعت گردشگری در کشورها متناوب است. براساس یک برآورد جهانی، تقریباً ١٠٠ میلیون شغل در بخش گردشگری و سفر حذف شده‌اند و یا به زودی نابود خواهند شد و پیش بینی می‌شود درآمدهای مسافرت بین المللی، بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار کاهش یابد و از طرفی میزان اشغال تخت در هتل‌ها به شدت سقوط کرده و اکنون در حدود ۲۵ درصد شناور است.

کارشناسان و متخصصان حوزه گردشگری در مورد آینده سفر و گردشگری نظرات متفاوتی دارند، اما در هر صورت کرونا طرز تفکر، رفتار گردشگران و میزان و حجم مسافرت‌های مردم را در سراسر جهان تغییر خواهد داد.

برخی از متخصصان صنعت گردشگری، تورگردان‌ها و مالکان هتل‌ها و مدیران فرودگاه‌ها معتقدند که مسافران در پساکرونا علاوه بر هزینه و هدف سفر و مقصد گردشگری، در آینده به مسائل مربوط به بهداشت و ایمنی حفظ حریم‌های شخصی و فاصله‌گذاری و پاکیزگی حساس‌تر و دقیق‌تر می شوند، که البته شاید منجر به افزایش هزینه‌های سفر هم شود ولی با توجه به شرایطی و رکود اقتصادی تحمیلی کرونا، سهم سفر در سبد خانواده کمی کوچک‌تر خواهد شد، اما نیاز به سفر و تفریح از بین نخواهد رفت.

سفر همواره در خیال و تصور مردم جاری است؛ افراد حتی در شرایط سخت در دوران بیماری، جنگ و حتی فقر هم اولین رویا و امید که به آن فکر می‌کنند، سفر است. نمی توان تصور کرد مسافرت با هر هدفی و نیازی برای مدت‌های طولانی لغو شود زیرا گردشگری یک تقاضای فزاینده و همیشگی روحی و روانی برای مردم و یک نیاز اقتصادی تجاری برای توسعه و اشتغال در جوامع است.

رفتارهای اجتماعی مردم نشان داده که سفر ‌و گردشگری به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی و اقتصادی در زندگی فردی و اجتماعی مردم در هیچ شرایطی از سبد زندگی خانواده‌ها حذف نشده است، اما اکنون که کرونا این ویروس ناشناخته و عجیب، آینده صنعت گردشگری را تاریک و مبهم کرده است، باید منتظر ماند و دید گردشگری در پساکرونا چگونه راه خود را باز می‌کند و به چه شکلی خود را از زیرخروارها ویرانه ضرر اقتصادی نجات داده و مجدد روی پای خود استوار می‌ایستد.

صاحبان و مدیران صنعت گردشگری در پسا کرونا از سوی افرادی که مایل به دیدن جهان بوده و حرفه ای سفر می کنند و در عین حال مایل به ایمن ماندن نیز هستند در رعایت صد درصدی این پروتکل ها به شدت تحت فشار قرار می گیرند. به نظر می رسد برنامه و خدمات گردشگری دچار تغییر و تحولات عمیقی شده و یک بازبینی جدید در قوانین از سوی سازمان جهانی گردشگری (#UNWTO) صورت بگیرد.

از طرفی اکنون ضرورت در طراحی و عرضه هوشمندانه بسته های سفر از سوی تورگردانان و #آژانس های-مسافرتی بیش از پیش احساس می شود تا بتوانند این حس محتاطانه میل و تقاضای گردشگری را تحریک کرده تا رونق در این صنعت به سرعت شکل بگیرد و گردشگری ظرف چند ماه به جایگاه پیش از شیوع کووید ١٩ باز گردد، در غیر این صورت رکود در گردشگری اجتناب ناپذیر است.

برخی از فعالان گردشگری معتقدند تغییر روند رکود کنونی به شرایط و اجرای قوانین فاصله گذاری ها و اصلاح قیمت‌ها نیز بستگی دارد و حداقل تا سال ۲۰۲۲ طول می کشد تا اوضاع این صنعت بهبود پیدا کند و از رکود و کسادی خارج شود.

گردشگری در پساکرونا تحولات شگفت‌انگیزی را تجربه می‌کند، استانداردهای بهداشتی در مراکز اقامتی و هتل‌ها، رستوران‌ها در مراکز تفریحی و فروشگاه ها به شدت ارتقا پیدا می کند. مسافران در هتل‌ها اتاق هایی را تحویل می‌گیرند که پلمب و مهر و موم شده باشند که نشان می‌دهد اتاق قبل از تحویل کاملا ضدعفونی شده و هیچ فردی به آن وارد نشده است. تاسیسات هتل‌ها حتی کم ستاره‌ها نیز، #هوشمندسازی و بدون اشاره طراحی شده باشد، هزینه ساخت و نگهداری هتل بالا می‌رود، اما برای مسافر امن‌تر و ایمن‌تر خواهد شد.

#تورهای-گردشگری کوچک تر، کم تعدادتر و خانوادگی تر می شوند، سفارش خرید یک تور به افرادی که با هم غریبه‌اند به شدت کاهش یافته و شاید به صفر هم برسد، تمایل به دیدن جاذبه‌های عمومی و پرتجمع کاهش مییابد، و گردشگران ترجیح می‌دهند به مکان‌های جذاب کمتر دیده شده و خلوت‌تر سفر کنند، اگر در پسا کرونا سفر در تورهای کم تعداد به قطب جنوب یا مغولستان و تبت رواج یافت، زیاد تعجب نباید کرد.

پسا کرونا تصوری از آینده است که در آن ایمنی و امنیت، سلامت و بهداشت، اولویت برای برنامه ریزی یک سفر خواهد شد و قطعا اگر موسسه ای خدمات سفر ارائه می کند، باید از هم اکنون به ارائه «#بیمه-سلامت» و شیوع بیماری کرونا در مبدا و مقصد سفر نیز بیاندیشد و تضمین کند در حین و در طول سفر و در مقصد، سلامت مسافر و همسفران را تضمین می‌کند، اگر چه این خدمات ممکن است موجب افزایش هزینه سفر شود، اما در جلب نظر و رضایت گردشگران یک ضرورت خواهد شد.

گردشگری در پساکرونا جذاب خواهد بود، ورود #ربات های-مهماندار یا حمل بار در هواپیماها و فرودگاه ها، راه اندازی رستوران های کاملا هوشمند با گارسون‌هایی با گان‌های و نقاب‌های مخصوص و حفاظتی، آسانسورهای ضدعفونی در هتل‌ها، یک ضرورت و یک کیفیت در اماکن و مقاصد گردشگری و شاید یکی از جذابیت های سفر خواهد شد.

ویروس منحوس کووید ۱۹ با تمام مشکلات و سیاهی‌هایی که به همراه داشت، بهانه ای برای آغاز دوران جدید همکاری و روابط بین ملت ها و فرهنگ ها شد؛ کرونا ویروس تجربه های جدید و بهتری را برای عبور از مرزها تا دروازه ها در صنعت گردشگری ایجاد خواهد کرد.

#رزرواسیون_داتکو (#datko) تمامی امکانات خود را برای این همکاری جدید بکار بسته تا بتواند روزهای خوشی را برای هموطنان خودمان برای پسا کرونا ایجاد کنیم با شما, همراه شما و کنار شما هستیم .

#هر-ایرانی-یک-داتکو
www.datko.ir
www.time.datko.ir
www.cf.datko.ir